Nieuwsbrief Rossini 2: al goed op weg

Posted: 3 juni 2026

In deze nieuwsbrief willen we jullie op de hoogte houden van het project Petite Messe Solennelle van Rossini van Col Canto Klassiek. Deze week vertellen we over vorderingen van het project, is er een interview met de dirigent en bespreken we wat tips voor het leren van je partij.

Wat vindt Ab eigenlijk van Rossini?
Ab, vertel ons eens wat over de Petite Messe Solennelle.
De Petite Messe is een stuk dat Rossini heeft geschreven voor een harmonium en twee piano’s, maar het wordt ook wel met maar 1 piano uitgevoerd. Later heeft Rossini ook nog een orkestrale versie geschreven en die is na zijn dood uitgebracht.

Welke versie vind je zelf mooier?
Ik vind zelf het origineel mooier. Ik heb vroeger de orkestrale versie wel gespeeld maar het wordt dan zo log, het lichte, jubelende dat het origineel heeft vervalt.

Wat vind je van het stuk in het algemeen?

Het is echt een spectaculair stuk. Wel grillig, waarbij de noten soms op, en soms na de tel liggen, maar dit beeldt de tekst wel erg goed uit. En het is gewoon ontzettend welluidend, het ligt goed in het gehoor. Iedereen die het hoort, vindt het leuk.

Wat is de grootste uitdaging voor het koor in dit stuk?

De uitdaging van de Petite Messe zit hem vooral in de lengte. Het is een lang stuk met veel dezelfde klankkleuren, waardoor het belangrijk is om de concentratielijn vast te houden om niet in de war te raken.

En heb je nog een advies voor het koor?

Een advies voor het koor? Alle noten kennen! Online is er veel studiemateriaal te vinden, op de website van het koor maar ook uitvoeringen van andere koren die te beluisteren zijn. En gewoon plezier hebben in het zingen, dat is ook belangrijk.

Voortgang van de voorbereidingen
Felix Justin heeft toegezegd ons op de piano te willen begeleiden, sommigen van jullie hebben al eens eerder met hem gewerkt. De harmoniumspeler, Dirk Luijmes, is al bekend met de Petite Messe (te vinden op YouTube met het Groot Omroepkoor). Het bestuur is bezig met het benaderen en contracteren van solisten. De eerste twee subsidieaanvragen zijn inmiddels ook de deur uit en er zal, indien nodig, nog een derde volgen.

Er hebben zich al vier zangers aangemeld om op projectbasis mee te zingen met deze uitvoering. In oktober zullen er ook nog een aantal mensen aansluiten. We streven naar minstens tien projectleden. Op dit moment is de angst dat we onvoldoende bassen kunnen vinden voor de uitvoering. Er is een flyer gemaakt, verspreid deze vooral. Denk aan je eigen netwerk, openbare plekken in de buurt waar je een flyer op kan hangen, de lokale visboer, geen plan is te gek.

Je partij leren
Met een groot stuk komt een hoop instuderen en het is soms lastig om hier tijd voor te vinden in de chaos van alledag. Toch is het belangrijk de muziek in de vingers te krijgen (of in je stembanden?). En alle kleine beetjes helpen daarbij!

Misschien heb je geen tijd om het hele stuk door te nemen, maar wel dat ene stukje waar je telkens vastloopt. Begin niet telkens bij het begin, zoek specifiek de lastige passages op en oefen die een paar keer achter elkaar door. Zorg er ook voor dat de drempel tot het oefenen lager wordt. Kijk bijvoorbeeld of je je partij op je mobiel kan downloaden en bijvoorbeeld onderweg naar de supermarkt een stukje kan afspelen. Dit leert je ook de muziek in te studeren zonder naar de bladmuziek te kijken, wat je meer vrijheid geeft om te focussen op je zang.

Veel succes met oefenen!

Door Tiety  en Imre